Zaviri… u Skadarliju

Maj je stvarno idealan mesec za večerenje izlaske. Još uvek je sezona (pozorišta), ali je vreme sve prijatnije i toplije, pa se posle predstave ili neke druge kulturne manifestacije može lepo prošetati.
Upravo zato me je obradovala ovomesečna Jovanina tema. Odabrala je da vam predstavimo mesta koja odišu boemstvom, time me podsetivši na trenutke koje sam sama provela na mestu koje svi znaju upravo zbog boema. No, prvo da vam pokažem preporuke mojih blogokoleginica, pa prelazimo na moju.

  • boemski kutci u Nišu (uskoro stiže!) i Kragujevcu

Jovana nam je ovog meseca kao temu zadala pravu poslasticu. Verujem da svi već znaju koje je mesto u Beogradu sinonim za boeme, pa neću dužiti – predstaviću vam Skadarliju kroz moje oči.

Ovo će ujedno biti poslednji tekst u prvoj sezoni projekta Zaviri. Ako imate predloge tema za drugu ili želite da se priključite i pišete o skrivenim i inspirativnim kutcima svog grada, pišite mi na moji.mali.svetovi@gmail.com.

CAM09057.jpg
Skadarlija, danju. (potpisujem i fotografiju)

Tek krajem 19. veka, Skadarlija postaje nalik današnjoj poznatoj, kaldrmom popločanoj ulici. Zbog blizine Narodnog pozorišta, glumci počinju da se doseljavaju u Skadarsku ulicu. Kako zbog treme nisu mogli da jedu, posle predstava bi im se razvezao apetit i probudila želja za nazdravljanjem, pa su nikle silne kafane da tim željama udovolje. No, prvi boem je bio i ostao Đura Jakšić, čiji se spomenik nalazi ispred kuće u kojoj je živeo. Posle njega su mnogi pesnici nalazili inspiraciju za svoje stihove, slikari su ispunjavali svoja platna, a pisci beležnice.

Stotinak godina kasnije, Skadarlija je i dalje boemska četvrt. Neke kafane imaju višedecenijsku tradiciju, neke su nešto mlađe, ali beogradski Monmartr i dalje inspiriše. I privlači turiste. Nema dobo dana u kojem se neće videti gosti za kafanskim stolovima. Još nešto je ostalo isto: kaldrma koja zadaje muke onima koji se u ovoj ulici nađu. Mislila sam da sam jedina koja je proklinje, i kada lupkam potpeticama i kada sam u ravnom, ali sam bila razuverena kada sam naišla na sledeće stihove:

Noću,
kad je sitni sat,
ideš Skadarlijom,
da polomiš vrat!

Skadarlija je bila scenografija mnogih mojih šetnji. Ovde se završio jedan prvi sastanak, ovde sam špartala za vreme Noći muzeja i dana muzeja, sedela na klupici i duboko udisala i izdisala opuštajući se pred razgovor za posao. Čudi vas raznovrsnost? Ne bi trebalo. Jer, Skadarlija je život. I mora biti vaša obavezna stanica u šetnji Beogradom. Tek kada je posetite, shvatićete zašto.

Zavirite u Skadarliju i osetite dah inspiracije.

CAM06341
Putokaz koji će oduševiti sve boeme. (potpisujem i fotografiju)

Preporučeno mesto: Skadarlija

Adresa: Skadarska ulica (Beograd)

3 thoughts on “Zaviri… u Skadarliju

Оставите одговор

