Utisci_2013: izložbe i predstave

Obožavam umetnost. Predstave sam zavolela u srednjoj školi, zahvaljujući profesoru srpskog koji nas je redovno vodio u gotovo sva beogradska pozorišta; uživanje u izložbama sam otkrila spontano, sama. Pisaću vam o utiscima koje nosim sa silnih izložbi u narednim mesecima, jer se dešava da izložbe gostuju u nekim drugim gradovima Srbije. No, ovo će biti i interaktivni post – ako vam neka od ovih izložbi zvuči zanimljivo, okačiću i fotografije sa iste. Samo mi pišite u komentaru.

Bodies revealed (Beogradski sajam) – Obilazak je počeo sa razgledanjem kostiju. Čitala sam onaj tekst pored i gledala koske, ne trudeći se da zapamtim išta. Želela sam samo da upijem što više utisaka jer mi je ovo bila jedinstvena prilika da sve ovo vidim. Naravno, najveći utisak ostavile su majušne i preslatke slušne koščice.Polako su počeli da se pojavljuju nervi i krvni sudovi, tj. arterije. Onda su krenuli i organi. Zanimljivo mi je bilo da vidim kako izgleda moždani udar, taj. da shvatim da on ostaje i vidi se kao tamnoplava mrlja na svetloj kori mozga, i u unutrašnjosti. Isto je bilo i sa srcem i srčanim udarom – i ono je imalo tamne mrlje. Na izloženim Kinezima uglavnom su bili pokazivani razni mišići i organi. Ali, bilo je još zanimljivosti. Na primer, sa leve strane pluća pušača, sa desne pluća nepušača, a u sredini staklena kutija na kojoj piše prestanite još danas sa pušenjem i bacite cigarete ovde. Naravno da naši ljudi nisu bacali samo cigarete, već i maramice, iskorišćene i one neizvađene iz kesice. Šta mi se još dopalo? Ceo digestivni sistem, od jednjaka do creva, u vitrini. Tri jetre, umanjena i izjedena kancerogena; normalna, prosečne veličine i izgleda; uvećana i izrovana mehurićima cirozna. Majušni embrion, sačuvan jer je u pitanju bila vanmaterična trudnoća i to vrlo opasna po život majke pa je izvađen ceo reproduktivni sistem žene. Dopalo mi se da zakoračim u enciklopediju, i kajem se samo zbog jedne stvari – što nisam pipnula jednog od prepariranih Kineza. Bilo je zabranjeno, a ja sam se pravila držala.

Od sumraka do svitanja (Galerija Prirodnjačkog muzeja) – Mrak. Sitne lampice na plafonu i lampe koje osvetljavaju tekst. Preparirane noćne životinje i noćni insekti probodeni čiodama. Zvuci šume, zvuci životinja u pozadini. Pomalo jezivo, ali pravo iskustvo za sva čula. Zaista su uspeli da savršeno dočaraju atmosferu. Od životinja, najveći utisak ostavili su razni noćni leptirovi i ogroman vuk, ali bilo je tu svačega. Žaba, šišmiša, sova, lasica, buba…

Izložba vajara Srbije 2013 (Železnički muzej Srbije) – Fascinantni radovi u drvetu, od raznih metala, sitnica koje koristimo u svakodnevnoj upotrebi, kamena i lima… Neke nisam razumela, neki mi se nisu dopali, ali veći deo je ostavio utisak. Na primer, srpski Isus od nekog belog kamena, razapet na krstu od ogledala; leva šaka mu je stegnuta u pesnicu a čuvena tri prsta desne ruke spojena su, dok je pozadina rada napravljena od nalepljenih članaka iz dnevne štampe. Ipak, najviše me je fascinirao zelenkasti sumo rvač, toliko da sam ga poželela u svom domu. Takvom smirenošču i koncentracijom odiše, pokret njegovog tela je savršeno uhvaćen… Sjajno.

Živeo život! (Robna kuća Beograd) – Na tri nivoa mogli su se videti brojni očuvani ostaci života na našem prostoru od 1950. do 1990. godine. Kao neko ko je rođen posle ovog perioda, bila sam izuzetno zainteresovana da vidim delić svakodnevne istorije. I uspela sam. U prizemlju sam videla stare motocikle, sela za volan automobila starog pedesetak godina, a očuvanog kao da je juče izašao iz fabrike. Čitala sam novine iz ’53, videla borosane i startasice i gledala crno-beli film na sedištima iz bioskopa Kozara. Prvi sprat bio je posvećen putovanjima, hrani i sportu. Bilo je tu JAT-ovih plakata za brojne svetske gradove, košarkaških dresova, kapica za vaterpolo, fudbalskih kopački i pehara, u pozadini su se čuli komentatori… Dočarali su autobusku stanicu iz Bečeja. Bilo je zanimljivo videti kako su se menjali omoti Dijamantovih proizvoda i Frikomovih sladoleda, videti kakvu je kutiju nekada imala Plazma. Drugi sprat stavio je akcenat na čula i školski život. Kaleidoskop i stereoskop. Mirisi tek ispečenog hleba i Pino silvestre. Samo jednom se ljubi, džuboks i gramofoni. Klikeri, metalni vikleri i klik-klak. Cedevita i BIP pivo. U učionici sam videla grafoskop, veliku računaljku, prastari globus, teren za klikere, brojne sprave za fiskulturu. Napravili su leksikone za upisivanje posetilaca i postavili ih na male stolove ispred table i katedre. Izložba mi se dopala. Odlutala sam iz pretoplog dana u mirnu, prijatnu prošlost.

Staro i nestalo voće Srbije (Galerija SANU) – Šta me je najviše očaralo? Ilustracije. Previše je raznog voća bilo da bih mogla sve da iščitam, a kamoli zapamtim, ali su zato ilustracije brojnih vrsta jabuke i kruške, i poneke ostalog voća, bile fascinantne. Šetala sam i gledala… I uživala.

Život je fantastičan (Galerija SANU) – Stil Voje Stanića me je podsetio na Dalija, zbog silnih predmeta koji odskaču od „podloge“ slike, iako su Dalijevi detalji primetno nepovezaniji i morbidniji. Naravno, stil slikanja je drugačiji (u iste se ne razumem, pa neću detaljisati), i moje oči su uživale dok su prelazile sa slike na siku, sa lica na lice, sa izraza na izraz…

Četiri mačora (Galerija New Moment) – Ispred galerije čekao je veliki crni bik, a na ulazu razglednice sa po jednom slikom četiri velika španska slikara (Tapijasa, Miroa, Dalija i Pikasa). Izložba nosi naziv po kafani u kojoj su ovi boemi sedeli za života. Dela prve dvojice nisu ostavila utisak na mene. Pikaso je imao zanimljive radove; prvi put sam se susrela sa njegovom umetnošću i drago mi je što je to bilo uživo. Dalijeve slike bile su prava poslastica, pogotovo za mene koja sam već posetila njegov veličanstven muzej u Figuarasu.

Ljubica Mrkalj (Narodni muzej Pančevo) – Unuka velikog Save Mrkalja oduševila me je svojim belim mrtvim prirodama, na platnima i kroz mozaike. A najviše me je oduševila činjenica da sam na tako sjajnu izložbu slučajno zalutala.

One thought on “Utisci_2013: izložbe i predstave

Оставите одговор

