Razglednica iz Soluna

Dočekao me je siv Solun, hladan i negostoljubiv. Smrknuto smo se gledali on i ja par trenutaka.

– Otkud ti ovde?

– Slučajno.

– Ako ti se ne sviđam, ti idi.

– Hoću! Idem za dva dana, ali ćeš me dotle trpeti. Istrpećemo oboje.

Nadureno je uzdahnuo i okrenuo mi leđa. Okrenula sam i ja svoja njemu i krenula.

Bela kula, prvo obeležje Soluna, nije bila impresivna. Nije ni prljavo, sivo more. More, more, skičale su sestra i drugarica. More je čulo moju pređašnju prepirku pa je ćutalo. Ćutala sam i ja, mahnula mu i napunila pluća solju. Sledeća stanica bila je Zejtinlik. Atmosfera je bila gotovo svečana, a tamna aura istorije lebdela je iznad zemlje koja je grlila tolike stradale borce. A onda sam kročila u najveličanstveniju crkvu koje su moje oči ikada videle – Mitinu crkvu. Bila je puna rezbarija, uglavnom mojih omiljenih paunova. Ali, nisu me oni osvojili, već mir koji me je preplavio kada sam sela na jednu od stolica. Mislim da nikada smirenija nisam bila. A onda sam bačena u potpunu suprotnost – na solunsku pijačicu. Naravno da Solunu nije bilo svejedno što mu se ne sviđam, i mislio je da će me pijaca otopiti. Nije. Solunsko sivilo već se uvuklo u mene, i ništa me nije moglo oraspoložiti. Dok se nisam ugrejala u hotelskoj sobi.

Novu godinu dočekala sam pored mora. Opustilo se ono, sredilo za svečanost, opustila se ja. Vatromet je prštao i ne znam da li mi je više ometao čulo vida ili čudo sluha, ali sam zadržala plamičak dobrog raspoloženja. Sekund pre ponoći stigla mi je čestitka mog dragog, a u ponoć sam zagrlila saputnice u mislima ponavljajući Želju. Samo neka se ostvari, samo neka se ostvari… Tu i još dvanaest želja, ispisanih šarenim i svetlucavim i uvijenim slovima, bacila sam moru.

– More, hoćeš li mi ispuniti želje? Prvi put sam pored tebe u ovom trenutku. Budi dobro. Neka mi ova godina konačno konačno bude dobra.

– Hoću.

– More, nisi rečito, ja se ispričah a ti samo jednom rečju odgovaraš!

– Zar ti nije lepo počela ova godina? Zar ti se nije lepo završila prošla? Šta više da ti kažem sem – pojačaj taj plamičak nade i pozitivnih misli i dobrog raspoloženja.

– Hvala more. I… Izvini za ono ranije.

Sutradan je bio Dan V – vožnje. Vozile smo se grčkom 17-icom (švercovale smo se u grčkoj 17-ici…), onda smo se vozile na onim lepim ukrašenim drvenim konjićima koji idu u krug i u krug i u krug, pa smo ušle u grčki brodić i gledale zalazak sunca sa mora. Dobro de, gledale smo kako nebo iz sive prelazi u teget, bez tih ružičastonarandžastoneizmernolepih nijansi, ali je bilo lepo. Čini mi se da je Solun ipak… Ništa.

Poslednjeg dana oprostile smo se od mora. Namignula sam mu i mahnula, namignulo je i ono meni. A onda smo se popele do nekog vidikovca, i nismo gledale panoramu Soluna – gledale smo okolne mediteranske savršene kućice, virile smo u uske uličice, mazile smo grčke mačke. Bilo je to najboljih pola sata koje smo Solun i ja uspeli da provedemo zajedno. Uspeo je da me otopi.

– Znaš, nisi ti tako loš.

– Nisi ni ti, mala. Vidimo se uskoro.

– Ko kaže da dolazim ponovo?

– Znaš ti ko kaže… Sanjar koji bi trebalo da ostaneš.

Šta da vam kažem o starom liscu? Pun je kontrasta. I modernih zgrada i jonskih stubova i mediteranskih kućica i grafita i arheoloških nalazišta i … Ali, ko nije? Ko danas nema deo ličnosti oblikovan novim trendovima, ali i tradicionalne korene, kao i lepe, skrovite delove koje treba čuvati za prave ljude… Imamo i one ružne delove o kojima ne želimo da razmišljamo, kao i bolne događaje o kojima ne želimo da pričamo. Zaista, Solun je, kao i svako u životu, nezanimljiv u početku, ali, kada se opustiš i prepustiš, otkriješ njegovu dušu.

3 thoughts on “Razglednica iz Soluna

  1. Повратни пинг: Za morski avgust – Moji mali svetovi

Оставите одговор

